VITAMÍNY SKUPINY B – PREČO ICH KONZUMOVAŤ A ODKIAĽ ICH ZÍSKAŤ?

B01

Vitamíny B1 až B12 (označované aj ako B-komplex) sú nesmierne dôležité pre správnu funkciu tela. Ich spoločná vlastnosť spočíva v tom, že sa zúčastňujú na uvoľňovaní energie v organizme. Nakoľko málokto má ovocie a zeleninu na dennom jedálničku, nie je neobvyklé, že pri zvýšenej fyzickej alebo psychickej záťaži sa môže prejaviť nedostatok  mikroživín. V takýchto prípadoch je vhodné zaobstarať si výživový doplnok, ktorý príjem daných vitamínov pokryje.

ROZDELENIE VITAMÍNOV B

  • B1 (Tiamín) - Vitamín B1 je nevyhnutný pre získavanie energie zo sacharidov a tukov. Bráni tvorbe toxických látok v tele, ktoré môžu poškodzovať kardiovaskulárnu a nervovú sústavu. V prípade nedostatku sa obvykle vyskytuje strata chuti do jedla.
  • B2 (Riboflavín)- Ďalší dôležitý vitamín zo skupiny B, ktorý je nevyhnutý pre správnu funkciu vitamínu B6 a B5. Riboflavín je nesmierne dôležitý pre dobrý stav kože, očí, funkciu srdca a ďalších orgánov. Zúčastňuje sa na viacerých chemických reakciách v organizme. Nedostatok vitamínu B2 sa prejavuje popraskaním pier, zápalmi ústnych kútikov a ťažkosťami pri prehĺtaní.
  • B3 (Niacín)- Podporuje funkciu tráviaceho traktu, kože a nervov. Vitamín B3 hrá významnú rolu pri znižovaní hladiny zlého LDL cholesterolu a hojení rán. Nedostatok sa prejavuje poruchami spánku, zníženou koncentráciou, pocitmi strachu, nervozitou až depresiou.
  • B5 (Kyselina pantoténová)-  Triviálne označenie je odvodené od gréckeho slova pantos - všadeprítomný, pretože ho nájdeme vo všetkých tkanivách ľudského tela a jeho funkcia je nezastupiteľná. Vitamín B5 je veľmi dôležitý z hľadiska zužitkovania prijatých, syntézy hormónov ,cholesterolu a mastných kyselín.
  • B6 (Pyridoxín)-  Vitamín B6 pomáha uvoľňovať energiu z bielkovín, je dôležitý pre imunitné funkcie organizmu, pre nervový systém a tvorbu červených krviniek. Znižuje napätie svalov, čím pôsobí proti kŕčom.
  • B7 (Biotín)- Biotín je nevyhnutný pre správnu funkciu tráviaceho systému. Pomáha metabolizovať tuky, podporuje zdravý vzhľad pokožky i vlasov a správne mentálne funkcie.
  • B9 (Kyselina listová)- Kyselina listová patrí jednoznačne medzi najvýznamnejšie vitamíny. Je dôležitá pre tvorbu DNA a syntézu RNA (tzv. nukleových kyselín), ktoré sú nevyhnutné pre rast a delenie všetkých buniek v organizme.  Vitamín B9 sa zúčastňuje tvorby červených krviniek, lieči chudokrvnosť a podporuje zdravý vývoj buniek.
  • B12 (Kobalamín)- Je dôležitý pre metabolizmus, nevyhnutný pre tvorbu červených krviniek a fungovanie centrálneho nervového systému.

NEDOSTATOK VITAMÍNOV SKUPINY B  

·       Ekzémy

·       Afty

·       Pásový opar

·       Herpes

·       Únava

·       Slabosť

·       Poruchy spánku

·       Migréna

·       Depresia

·       Popraskaná koža

·       Nechuť do jedla

·       Bolesti brucha

·       Zápcha

·       Ochorenia obličiek a močových ciest

·       Porucha pamäti

·       Anémia

Zaujal Vás náš článok a hľadáte kvalitný zdroj vitamínu B? Zakúpte si ho rovno na našom e-shope. 

Tento web používa súbory cookie. Ďalším prechádzaním tohto webu vyjadrujete súhlas s ich používaním.