Vhodná strava na jesenné obdobie

bb

Leto už stráca na sile, dni sa postupne ochladzujú a čochvíľa nás prekvapí chladnejšia a veternejšia jeseň.  Príroda má svoj rytmus v podobe ročných období a ľudský organizmus je tiež pod jej vplyvom. Keďže sme jej neoddeliteľnou súčasťou, mali by sme tomu prispôsobiť aj stravu, ktorá nás udrží v zdraví a kondícii.  Poznatky orientálnych medicín vám poradia ako jesenné obdobie zvládnuť čo najlepšie.

 

aa

Všimnite si koľko ľudí vždy prechladne  a ochorie pri prechode na chladnejšie ročné obdobia.  Organizmus sa podchladí veterným a chladným počasím, imunita oslabne a vírusy majú zelenú.  Jeseň sa dá však zvládnuť aj bez soplenia a kýchania.  Ak patríte aj vy medzi  typy, ktoré zvládajú prechody ťažšie, kľúč začnite hľadať  v správnej strave. Dôležitý orientálny poznatok hovorí,  že telo vždy môže mať dostatok energie vyrovnať sa s chladom, ale nesmieme si zabudnúť na jeseň  „prikúriť“  stravou. 

Naše telo je ako taký kotol, ktorý pracuje aj podľa toho, aké drevo prihodíme,  teda akú stravu budeme jesť.  Jednotlivé potraviny sú vždy vhodné pre konkrétne orgány, majú posilňujúci aj vyživujúci účinok alebo opačne.  Každý organizmus má určité odlišnosti,  ale všeobecne na jeseň sa odporúča jedávať potraviny,  ktoré sú varené  a svojím účinkom aj zahrievajúce pre organizmus.  

Čas, kedy môžeme „prikúriť“ najlepšie, sú raňajky medzi 7 a 9 hodinou rannou.  Vtedy je žalúdok vo svojej najvyššej aktivite a spoľahlivo dokáže vytvoriť dobrý základ energie na celý deň. Raňajky však musia byť teplé a varené, takže na „studené“ müsli s jogurtom počas jesene zabudnite.

dd

 Čo je vhodné teda raňajkovať ? Ideálne sú poctivo uvarené obilninové kaše a výborne aj  zasýtia (napr. pšeno, jačmeň, pohánka, kukuričianka, pomletý Šachor jedlý). Kaše  môžete osladiť  napr.  duseným ovocím, lyžičkou medu a dochutiť  škoricou či  orieškami. Vyskúšajte aj husté  zeleninové či mäsové polievky a prívarky s obilninami  (radšej bez mlieka - zachladzuje aj  zahlieňuje, smotana však v menšom množstve  prospeje). Kravské mlieko môžete nahradiť rastlinnými mliekami. Vhodná pre  začínajúcu  jeseň  je hlavne sladkastá varená zelenina, ktorá  posilňuje činnosť sleziny,  napríklad  tekvica, mrkva, zemiaky či strukoviny. Medzi zahrievajúce koreniny, ktorými  môžete s mierou  dochucovať  patrí už spomínaná škorica, zázvor (vhodný aj ako  zohrievajúci čaj), paprika, muškátový oriešok, klinček,  badyán,  tymián, kurkuma a pod.

Surová strava, ktorá bola vhodná na leto, kedy sa telo potrebovalo ochladiť,  v jesennom období by mala ustúpiť vo vašom jedálničku do úzadia. Môžete si ju dopriať v menšom množstve, napríklad prehryznúť  si niečo na olovrant či spraviť zeleninovú prílohu k večeri.  Zelenina a ovocie sú vždy vhodnejšie z nášho klimatického podnebia.  Surová je skvelá napríklad  reďkovka, kaleráb, cibuľa, cesnak, pažítka, chren ale aj surová kvasená kapusta.  Táto zelenina výborne pôsobí na posilnenie činnosti čriev, potrebnej hlavne v neskorej jeseni.  Z ovocia sú to brusnice, jablko, hruška či slivky, ktoré podporia aj energiu pľúc. Citrusové a teplomilné plody (vrátane  banánov) cez chladnejšie obdobia nie je vhodné konzumovať , majú silný ochladzujúci účinok , sú vhodné len pre horúce letá.  

Okrem posilňujúcej stravy nezabudnite ani na dostatočný oddych, skorší spánok a psychickú pohodu. Bližšie si o tom povieme nabudúce.

Autor: Lajla

 

 

Uložiť

Uložiť

Tento web používa súbory cookie. Ďalším prechádzaním tohto webu vyjadrujete súhlas s ich používaním.